Språk är fantastiska. Det är med hjälp av språket som du kan göra dig förstådd och som du kan förstå andra. Språk används på många olika sätt. Det talas med munnen och med händerna, det skrivs, läses och det uttrycks med kroppsspråk. Det är svårt att säga exakt hur många språk det finns i världen, men man brukar uppskatta antalet språk till ungefär 6 000 stycken. Visst låter det imponerande? Här ska prata om ett typ av språk som man kanske inte vanligtvis tänker på när man pratar om språk, nämligen formspråk.
Branding är en typ av språk
Varumärkesdesign eller branding är en typ av språk som hjälper dig och ditt varumärke att synas, märkas och komma till sin rätt. Det handlar helt enkelt om att hitta kärnvärden som kan förmedla ditt budskap och rama in detta i ett formspråk som når fram till din tilltänkta målgrupp. Branding handlar bland annat om att hitta ett företagsnamn, en logga och en slogan som passar varumärket, men det handlar också om hur du ska kommunicera ut budskapet till dina kunder.
Att bygga upp ett varumärke med branding ger många fördelar. Med en smart och genomtänkt branding kan dina besökare eller kunder förstå budskapet och engagera sig i dina tjänster eller produkter, vilket i förlängningen leder till mer tillväxt. Det innebär också att du kommer att få mer lojala besökare och kunder som kommer att återvända till dig om och om igen. Hoppas att du har fått mycket inspiration till att lära dig mer om språk och branding! Och precis som vid all språkinlärning handlar det om att språkträna mycket och ihärdigt för att bli ett proffs.